Den ogudaktiga bohemen — Buddhism i vĂ€st

images (1)

HĂ€romsistens deltog jag i en buddhistisk meditations-retreat som pĂ„gick under 10 dagar. Centret var belĂ€get i Östergötland, och Ă€r Nordens enda i sitt slag. Att delta Ă€r helt gratis, och grundaren Ă€r den numer framlidne gurun S.N. Goenka – en f.d. burmesisk affĂ€rsman som fann buddhismen och övergav nĂ€ringslivet. Senare kom han att sprida dessa center till vĂ€stvĂ€rlden, vilka drivs helt pĂ„ donationsbasis och via frivilliginsatser. Som elev har du s.k. servare som jobbar för dig – med matlagning, vĂ€ckning och assistans – vilka sjĂ€lva Ă€r gamla elever som ”jobbar pĂ„ sin karma”. Buddhism Ă€r baserad pĂ„ principen att ge utan att förvĂ€nta sig nĂ„got tillbaka, och det var synnerligen intressant att befinna sig i en sits dĂ€r ingenting lĂ€ngre kunde betraktas som ”ens eget”. MĂ„let var att eliminera begĂ€r och fastklamrande, men jag kunde Ă€ndĂ„ inte skaka av mig en obehaglig kĂ€nsla av opersonlighet som detta gav upphov till. LĂ„g det nĂ„gonstans en hund begraven?

Plötsligt befann jag mig i en dröm dĂ€r jag fĂ€rdades tillbaka till barndomen och morfars sjĂ€lvsnickrade sommarstuga – dĂ€r varje kvadratmeter och möbel hade en aura av hans nĂ€rvaro. Sedan vaknade jag tvĂ€rt av nĂ„got som tycktes klappa pĂ„ min hand och jag sĂ„g mig omkring pĂ„ mitt rum – vems Ă€r det hĂ€r stĂ€llet egentligen? Till skillnad frĂ„n ett hotell dĂ€r du betalar för ditt rum, gick inte detta center spĂ„ra tillbaks till vare sig din egen eller nĂ„gon annans ficka. De ville ju trots allt ”klĂ€ av vĂ„ra egon”, men det förĂ€ndrade inte att allt kĂ€ndes opersonligt – som ett spökhotell! Var det inte rentav sĂ„ att buddhismen offrade individen (sjĂ€len), som den misstog för egot (sinnet)?

Cynikern i mig vĂ€xlade mellan frustration, hopp och förtvivlan – men tillslut underkastade jag mig tekniken och lĂ€ran. Det var 10 mycket pĂ„frestande dagar, dĂ€r man levde som en hungrig munk i Ă€del tystnad, isolation och heltidsmeditation. Samtidigt var det en mycket givande och banbrytande praktik, som jag rekommenderar alla spirituellt inklinerade personer att prova pĂ„ – eller bara för den som vill bort frĂ„n storstadens myller och fĂ„ sig en reality-check. För det var precis vad det var. Givetvis fanns dĂ€r pĂ„ plats en hel del hippies och vĂ€nsterfolk, varför lĂ€rarna var noga med att pĂ„peka att vi inte var dĂ€r för att leka ”förnimmelseleken”, och att buddhism Ă€r baserad i realism – att se pĂ„ saker som de Ă€r, inte som man vill att de ska vara. Ett konstaterande som naturligt fick mig att dra pĂ„ smilgroparna.

PÄ den 10e dagen bröts den Àdla tystnaden för alla som lyckats stanna kvar, och jag förvÄnades över hur intensivt en del började socialisera med varandra. Kanske var det min introverta natur som överreagerade, men det dröjde inte lÀnge innan jag lade mÀrke till den översocialisering som tenderar göra sig pÄmind hos vÀnsterfolk. I förbifarten lyssnade jag pÄ ett gÀng bohemer som pÄpassligt stod och pÄ amerikansk engelska smutskastade Sverigedemokraterna och Donald Trump, samt var ivriga med att understryka att vi alla Àr en.

DÀr kom det igen. Harmonin jag befann mig i byttes snabbt ut mot vrede. Givetvis hade jag lust att konfrontera dem, dÄ jag tog det personligt (!), men insÄg att det var bÀst att inte stÀlla till med en scen pÄ ett buddhistiskt center, dÀr vi dessutom Ätagit oss strikta moraliska koder.

I vilket fall fann jag det uppseendevĂ€ckande, att samma personer som pĂ„pekade att vi alla Ă€r ”en”, inte ens i detta ”fredens hus” mitt pĂ„ landet kunde sluta tĂ€nka pĂ„ Trump och politik, vilket ju bara kan betyda att karln mĂ„ste gjort ett djupt intryck.

Å andra sidan verkade de inte ha kommit sĂ€rskilt ”djupt” in i sin meditation, med tanke pĂ„ att de i klassisk manĂ©r visade prov pĂ„ det hat de sĂ€ger sig förneka, trots att poĂ€ngen med buddhism Ă€r att inte reagera pĂ„ begĂ€r eller motvilja. Dessa personer Ă€r förevigt dömda att vara fĂ€sta vid sina personligheter – eftersom deras ideologi knappast tillĂ„ter nĂ„gon djupdykning i kropp och sjĂ€l, hur mycket de Ă€n lĂ„tsas vara buddhister. Meditation Ă€r en konstform och rimligen tar det flera Ă„r att bli ”bra”, precis som med alla andra konstformer. TyvĂ€rr lever vi i en vĂ€rld dĂ€r allt ska vara klart pĂ„ ett ”knapptryck”.

Det hĂ€r med mĂ€nsklig enighet mĂ„ste sannerligen redas ut, för inte var jag ett med dem iallafall. Nog för att vi alla i absoluta termer Ă€r en och samma kropp, men nĂ€r vi söker efter enighet mĂ„ste vi göra det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Det Ă€r mĂ„nga som bejakar mĂ€nsklig enighet, men som gör det med fel intentioner – pĂ„ fel sĂ€tt. Att föresprĂ„ka upphĂ€vandet av grĂ€nser och en enad mĂ€nsklighet kan tyckas sympatiskt pĂ„ utsidan, men kan aldrig ske helt pĂ„ det yttre planet.

VĂ€nstern söker denna förmodade enighet pĂ„ ett horisontellt plan, som dessutom Ă€r ideologiskt motiverat, vilket aldrig kan bli pĂ„ riktigt, och riskerar urarta i en imploderande sammansmĂ€ltning, upplösning och global enformighet. Enighet kan inte uppstĂ„ pĂ„ det fysiska eller mentala planet (dĂ€r dualism och separation Ă€r en realitet), utan mĂ„ste ske pĂ„ det spirituella planet. Om enighet sökes pĂ„ det horisontella planet, finnes endast dess falska och artificiella variant – med ett onaturligt samförstĂ„nd.

Enighet mÄste förstÄs vertikalt, vilket ur kristen syn innebÀr att söka kontakt med Gud, för endast pÄ detta sÀtt kommer vi kunna relatera till vÄr nÀste pÄ rÀtt sÀtt. Om vi försöker etablera enighet utan Guds ljus kommer vÄr kreation bli till ett standardiserat förtryck, eftersom den horisontella axeln Àr av expressiv, hierarkisk art. Enighet kan endast finnas i Gud, och dit mÄste vi rimligtvis tillbaka.

Men inte genom att retirera tillbaka pĂ„ ett naivt medvetande sĂ„ som nĂ€r vi Ă€r barn och allt ”verkar som ett”. Alla hippies och hedningar har missförstĂ„tt problemet, och som resultat Ă€r deras lösning naiv som bĂ€st men mestadels sjĂ€lvsvĂ„dlig och spirituellt hedonistisk – rentav fördömande!

Buddhism Ă€r lockande för moderna intellektuella som söker nĂ„got form av djupare förstĂ„else i vĂ„r spirituella ödemark, men det kan vara en riskfylld spirituell ansats för vĂ€sterlĂ€nningar. Buddhismen sammanfaller med vĂ„rt moderna sĂ€tt att tĂ€nka lite för bra, och kan lĂ€tt omformas till att bekrĂ€fta vĂ„ra fördomar – t.ex. via dess dekonstruerande natur och avsaknad av en personlig Gud, vilken inte tycks ge plats Ă„t nĂ„gon transcendent skönhet och personlig sjĂ€l – vilket ur ett samhĂ€llsbyggande perspektiv bara kan leda till anarkism och kommunism i slutĂ€ndan. Buddhismen vĂ€xte fram under en brytningstid i Indiens religiösa historia. Det var en tid av social oro och upplösning. Folk kunde inte lĂ€ngre kommunicera med gudarna och började misstro dem. De tidiga buddhisterna levde i celibat, var vegetarianer, gjorde avkall pĂ„ sin samhĂ€llsanknytning och var utan fast bostad. De accepterade inte familjen och slĂ€kten som ett yttersta vĂ€rde. Fria frĂ„n familjeband och ekonomiska förpliktelser livnĂ€rde de sig pĂ„ bidrag. De var individualister som var starkt kritiska mot det ariska/vediska prĂ€ststĂ„ndet. MĂ„nga buddhister kom frĂ„n stĂ€derna, dĂ€r det fanns andra nĂ€tverk Ă€n de slĂ€ktbaserade kontakter som prĂ€glade byarna. Alla dessa faktorer möjliggjorde individualism.

Det Ă€r möjligt att folk blev ‘upplysta’ genom buddhism mer Ă€n nĂ„gon annan religion, men introduktionen av buddhistisk filosofi till en vĂ€sterlĂ€ndsk publik och mentalitet Ă€r inte helt oproblematisk.

Buddhismen Ă€r en impersonalistisk och dekonstruerande religion. Den reducerar individen till egot eller det separata jaget, men att den sjĂ€lvspeglande principen hos en mĂ€nniska enbart Ă€r ett ”illusoriskt skynke” Ă€r ett djĂ€rvt antagande. Att sjĂ€len kan transcendera ”jaget” och bli ”ett med skapelsen” betyder inte att sjĂ€len inte existerar. PoĂ€ngen med skapelsen Ă€r sannerligen att det individuella och det universella samexisterar. Gud Ă€r livets personliga sida, och utan denna aspekt av personlighet finns empati, men det finns inte kĂ€rlek eller hem.

Kristendomen Àr personalistisk och har en substanssyn pÄ vÀrlden. Den tror pÄ en personlig gud, en personlig sjÀl och en familjÀr tillvaro. Man kan kÀnna förtrolighet inför och tillhörighet i vÀrlden, som Àr skapad och dÀrmed vördnadsvÀrd i Guds namn.

Buddhismen förnekar substanserna. Det finns inget individuellt jag som grundval för subjektet, och inget vÀrldsjag som grundval för objektet. Allt liv Àr lidande och sjÀlvet mÄste dÀrför upplösas. Kristendomen lÀr oss om syndafallet, men att sjÀlvet kan frÀlsas, helas och transformeras.

FrÄgan Àr om inte det gör hela skillnaden.

Annonser

Om Keyser söze

Konservativ realist. GenomskÄdar politik via sjÀlslig och filosofisk analys av mÀnniskans natur och vÄr samtid.
Det hÀr inlÀgget postades i Filosofi, Religion och har mÀrkts med etiketterna , , , , . BokmÀrk permalÀnken.

4 kommentarer till Den ogudaktiga bohemen — Buddhism i vĂ€st

  1. Conny Lundberg skriver:

    Tack för en mycket analytisk och vĂ€l uttryckt förklaring av uttrycket ”vi Ă€r alla en” som sĂ„ uppenbart missbrukas pĂ„ ideologiska grunder. Det du skriver Ă€r klockrent och mycket enkelt att förstĂ„ för den som begrundar och analyserar begreppet vilket tyvĂ€rr inte alla mĂ€ktar göra.

    Gilla

    • Admin skriver:

      Tack för att jag kunde stĂ„ till tjĂ€nst. Ja, det Ă€r viktigt att inse skillnaden mellan inre samstĂ€mmighet och ytlig konformism – nĂ„got som lĂ€tt kan förvĂ€xlas och manipuleras.

      Gilla

  2. Ping: Den ogudaktiga bohemen — Buddhism i vĂ€st — Den nakne kejsaren – Life, Death and all between

  3. 5ven55on skriver:

    SjÀlen existerar inte pÄ samma sÀtt som gud existerar. Gud Àr bortom tiden medan sjÀlen bara finns sÄ lÀnge kroppen finns. Att bli ett med skapelsen innebÀr att sjÀlen upphör att existera. Om du kan fortsÀtta att vara ett med skapelsen finns inte sjÀlen ens medan kroppen finns. SÄ ur det gudomliga perspektivet finns ingen sjÀl (eftersom den bara Àr ett kort fenomen som blixtrar förbi i evigheten).

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka pÄ en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s