Ombytta roller

e1850231-5d54-4b40-94f3-253cf58a325c

Vi är i färd med att stiga ur ideologiernas tidsålder, vilken försökte ena människor mot yttre hot genom idéer. Denna kognitiva ytspänning resulterade i interna hot, och gjorde oss sjuka i vårt inre. När detta kollektiva självbedrägeri nu uppenbaras och polletten trillar ned, väntar en övergång till en ordning som enar oss genom inre egenskaper.

Inre egenskaper innebär en svår kompromiss, eftersom dessa till skillnad från att ena människor genom idéer, inte är uniformt distribuerade inom befolkningen, och kräver mer än symbolisk konformism.

När vi skiftar från yttre till inre egenskaper bakvänder vi den moderna process som ändrade civilisationen från att ha organiserats genom inre egenskaper – som etnisk grupp och kast – till yttre egenskaper som inkomst och social popularitet.

Denna inre association avvisar den moderna erans idé, vilket är att moral och sanning ska vara universella, eller jämlikt tillgängliga och gångbara för alla. När människor inser att deras världsbild var en social konstruktion utan substans, blir den förkalkad och faller av – likt en orm som kryper ur sitt skinn.

Denna realisation sporrar folk att annamma seder och bruk som passar deras egna grupper, och som lutar sig på gruppbaserade verklighetsbilder och som därmed är exkluderande.

Den moderna eran ville inkludera alla, vilket skedde på bekostnad av vår sanna skepnad. Ju bredare vi gör en teori, desto mer generaliserad blir den, tills dess att kulturen reduceras till att köpa saker och att inte förolämpa någon.

Människor avvisar nu idén om den generella ”mänskligheten” och den globala världsbyn, där planeten ses som en turistattraktion för åksjuka världsmedborgare.

De sade åt oss att det är fel att älska det lokala och särskilda. Vi uppmanades att älska mänskligheten snarare än dess särskilda uttryck. Detta går emot vår natur, eftersom vi inte kan älska det generella utan att först älska det särskilda. Bara den som älskar individuella människor, män och kvinnor, kan älska mänskligheten. Om man älskar särskilda människor värderar man också somliga högre än andra. Det går inte att älska alla jämlikt.

Om man är en världsmedborgare, älskar man ingenting. Man har en ideologi, och ideologier är inte byggda på kärlek. De är byggda på teori.
Modernismens etos är baserad på utbytet av själen mot världen.
Med demokratins förfall och identitetspolitikens framfart ändrar vi kurs – från att jobba tillsammans för mångkultur, till att upprätta intern standard baserad på inre egenskaper istället för tillgjord ytlighet.
Vi skiftar alltså fokus från yttervärlden, till vår inre kärna, för att vinna tillbaka det som en gång gick förlorat.
Annonser

Om Admin

Konservativ realist. Genomskådar politik via själslig och filosofisk analys av människans natur och vår samtid. Nås via mail.
Det här inlägget postades i Filosofi. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ombytta roller

  1. Ping: Ombytta roller — Den nakne kejsaren – Life, Death and all between

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s