Att se Ă€r inte att veta

9219177_orig

Parollen ”att se Ă€r att veta” Ă€r relaterad till den moderna tron att förnimmelse Ă€r lika med realitet; att vad som Ă€r pĂ„ riktigt Ă€r vad vi ser, hör, kĂ€nner, smakar, luktar — och att sjĂ€lva uppfattningen Ă€r hur vi vet att det Ă€r pĂ„ riktigt. Om andevĂ€rlden var pĂ„ riktigt hade vi uppfattat den. Om Gud var ”pĂ„ riktigt” hade han visat sig eller givit oss vinkar.

Detta ”konkretiserande” Ă€r typiskt för vĂ„r tid, och uppstĂ„r eftersom vi tar för givet sinnevĂ€rldens allomfattning, samtidigt som vi aldrig haft anledning eller ”tid” för att revidera ”sjĂ€lvklarheter”. Vi vĂ€xer alla upp som materialister, och majoriteten vill fortsĂ€tta pĂ„ den inslagna vĂ€gen eftersom det Ă€r vad som ”funkar”. FĂ„ personer fĂ„r anledning att bryta vardagens normalitet för att ifrĂ„gasĂ€tta alla förgivettaganden och komma i underfund med hur oförklarlig och mystisk tillvaron Ă€r. För att nĂ„ detta tillstĂ„nd av ”underfund” krĂ€vs att man stiger ur hamsterhjulet, vilket inte sĂ€llan kommer med existentiell kris.

VĂ„rt samhĂ€lle försöker istĂ€llet sopa alla medvetandeförĂ€ndringar och avvikelser under mattan genom medicinering. Normalitet Ă€r det viktigaste som finns i det materialiska jĂ€mlikhetssamhĂ€llet. Vi ”tĂ„l” inte nĂ„got annat.

Naturliga fenomen som depersonalisation, depression, psykoser, psykologiska störningar bör emellertid betraktas med neutral tillförsikt, och kan i sig sjĂ€lva vara ”processer” mot högre medvetandetillstĂ„nd. Alternativt störningar i det psykologiska rummet, vilket inte sĂ€llan gĂ„r tillbaka pĂ„ kognitiv dissonans – oförmĂ„ga att tillfredsstĂ€lla undermedvetna emotionella behov.

Ur gudfruktig synvinkel Àr den materiella sinnevÀrlden en manifestation av översinnliga dimensioner vilka vÄra sinnen inte har direktkontakt med, men som vÄrt vÀsen Àr intimt sammankopplat med. Det Àr alltsÄ möjligt för oss att konversera med Gud, och alla vÄra personliga tillkortakommanden beror pÄ vÄr hybris vilken kopplar bort oss frÄn den fullstÀndiga realiteten och orsakar dissonans.

Hybris Àr en patologi som fÄr den moderna mÀnniskan att avvifta övernaturlighet som hallucination och bedrÀgeri trots att anklagaren ifrÄga sÀllan reflekterat över sin egen realitets validitet, och sÄledes inte Àr i position att döma andras.

Likaledes misstror de rutinmÀssigt sin egen konstitution och fattningsförmÄga, eftersom de tror pÄ massmedia istÀllet för sina egna upplevelser.

Förnuftet sĂ€ger att vad vi förnimmar och följaktligen ”tror” inte Ă€r hela sanningen.

Folk anvĂ€nder devisen ”att se Ă€r att veta” för att avfĂ€rda sĂ„dant som inte passar in i deras ”ramar” – sĂ„ som Gud och demoner; samtidigt som brist pĂ„ upplevda bevis inte Ă€r nĂ„gon barriĂ€r för att acceptera sĂ„dant som Ă€r socialt sanktionerat (global uppvĂ€rmning eller mĂ„ngkulturens förtrĂ€fflighet).

Att se Ă€r inte att veta, eftersom sinnena bara Ă€r instrument och Ă€r lĂ€ttmanipulerade samt begrĂ€nsade. Sinnena kan endast förse oss med indirekt vetskap, vilken Ă€r filtrerad och omtolkas, samt individbaserad. Vi vet att det finns optiska illusioner och att vi inte kan se saker som tekniska apparater kan fĂ„nga upp. Vi vet att se inte bör vara synonymt med att tro – men vi insisterar fortfarande pĂ„ ”sinnets allsmĂ€ktighet”.

Fler och fler varseblir emellertid att största delen av vĂ€rldens offentliga diskurs Ă€r fabricerad. Normaliteten Ă€r alltsĂ„ illusionen, vilken vi tar för givet eftersom den ger oss ”sĂ€kerhet”.

All sinnesorienterad kunskap Àr förmedlad, vilket gör den öppen för manipulation genom att korrumpera intervallet och effekten.

Det enda vi i egentlig bemĂ€rkelse bör tro pĂ„ Ă€r vad vi direkt kan veta – utan ”förmedling”. Vad vi tror pĂ„ torde dĂ€rför vara vad vi inte kan ”se” – alltsĂ„ det som inte kan ”mĂ€tas” eller konceptualiseras genom slutledning.

Det enda vi fullt ut kan lita pĂ„ Ă€r vĂ„r intuition, vilken guidar oss till vĂ„r rĂ€tta plats, sĂ„ till vida att vi ”sjĂ€lva” inte kommer emellan, och bryter kontinuumet mellan mĂ€nniska och Gud.

Annonser

Om Keyser söze

Konservativ realist. GenomskÄdar politik via sjÀlslig och filosofisk analys av mÀnniskans natur och vÄr samtid.
Det hÀr inlÀgget postades i Filosofi och har mÀrkts med etiketterna , . BokmÀrk permalÀnken.

3 kommentarer till Att se Ă€r inte att veta

  1. Ping: Att se Ă€r inte att veta — Den nakne kejsaren – Life, Death and all between

  2. Conny Lundberg skriver:

    Ypperlig artikel som fĂ„r mitt hjĂ€rta att sjunga! 🙂

    Liked by 2 people

    • pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

      Min spontana reaktion lyder:
      Inaugurera karln som vÄr nÀste Àrkebiskop!
      Detta Ă€r minsann nĂ„got annat Ă€n vad vi under den skĂ€ndliga konvertitaspiranten JackelĂ©ns ”interreligiositetsdialoger” med den lede fi och övriga manövrar i antikrists vederstyggliga sold tvingats erfara, i en tid dĂ„ andligheten belagts med tabustatus.
      Andreas, @mmsoxford 😉

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka pÄ en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s