DjupvÀnsterns konservativa marionetter

Conservative_Coke_the_rEAL_Thing

Under det senaste milleniet har det varit ett förlorande koncept att beteckna sig som konservativ och förorda realism över sociala konstruktioner. Den konservativa stereotypen Àr en flaggviftare som envist försöker hÄlla fast vid sina sanningar medan skeppet sjunker och ondskan tar över. Högern förlorade tron pÄ att vinna och har ingÄtt i ett ohÀlsosamt och symbiotiskt förhÄllande med vÀnstern.

Ur vÀnsterns synvinkel Àr naturen dÄlig och egalitarism Àr bra. De motsÀtter sig en realistisk ordning till förmÄn för en ordning baserad pÄ egalitarism, i vilken mÀnsklig preferens Àr viktigare Àn resultaten.

I praktiska termer stÄr det klart att högern har misslyckats eftersom den varit oförberedd att handskas med denna nya civilisationstyp. Alla dess misslyckanden gÄr tillbaka pÄ detta missförstÄnd.

Högern har avvĂ€pnats genom en filtreringsprocess dĂ€r dess retorik omdirigerats till vĂ€nsterns sekulĂ€ra plattform kring utilitarism — kalkylen av mĂ€nskligt behag eller lidande inom det dödliga livet. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt förstĂ€rker alla högerns ytliga landvinningar djupvĂ€nsterns agenda.

Om du överlistas till att anvÀnda din fiendes retorik, kommer du programmera dig sjÀlv med deras antaganden, och kommer sedan omtolka din egna politiska ÄskÄdning som om den vore en variant av deras. Vid det laget besegrar du dig sjÀlv inte genom att förlora men genom att vinna, bara för att senare inse att du bar pÄ fiendens virus.

I dess mest elakartade form kan denna process ses genom konservativa som skriver under pĂ„ jĂ€mlikhet i nĂ„gon form — t.ex. nationalister som vill ha jĂ€mlikhet fast bara för vita mĂ€nniskor och upplösa etniciteter. Konservatism stödjer inte individualism, jĂ€mlikhet, frihet, feminism eller anti-rasism; den Ă€r en totalt annan tankevĂ€rld Ă€n vĂ€nstern, baserad i insikten om en ordning större Ă€n den individuella mĂ€nniskan snarare Ă€n att uppmuntra att individuellt önsketĂ€nk tar företrĂ€de över verkligheten.

Det enda sÀttet att förstÄ vÀnstern Àr att förstÄ högern, vilken Àr baserad i idén om ordning, form, princip och syfte i enighet med vÀrlden istÀllet för som en mÀnsklig motpol mot den.

AllmĂ€nhetens syn pĂ„ politik skissar konturerna primĂ€rt lĂ€ngs ekonomiska riktlinjer — med kommunister och socialister pĂ„ ”vĂ€nstern”; och laissez-faire kapitalister eller ekonomiska liberaler pĂ„ ”högern”. Detta utelĂ€mnar den sanna, historiska högern helt och hĂ„llet, eller lĂ€mnar den i en utarmad centerplacering. Vissa moderna högeraktivister förstĂ€rker medvetet detta problem genom att benĂ€mna sig som ”tredje positionen”, dĂ€r man varken kĂ€nns vid som höger eller vĂ€nster.

Ett bÀttre angreppssÀtt vore att sÀtta den sanna högern pÄ en sida och representera den sanningsenligt med hierarki, spiritualitet, organisk enighet etc, och sÀtta bÄde kommunism och kapitalism pÄ andra sidan som tvÄ olika former av vÀnster som vÀrdesÀtter jÀmlikhet, materialism och individualism. Detta vore en mer representabel skala eftersom ekonomisk liberalism bokstavligen föddes ur den historiska vÀnstern opponerad mot högern.

PĂ„ sĂ„ sĂ€tt förstĂ„r vi vĂ€nsterns schizofrena natur — VĂ€nstern uppstĂ„r ur en inversion av högern, men har till sitt förfogande mĂ„nga olika metoder för att negera högerns ideal. Dessa framstĂ„r ofta som varandras totala motsatser, fastĂ€n mĂ„nga av de ideologiska oppositionerna av vĂ„r tid Ă€r utmynningar ur vĂ€nsterns ontologi.

Högerns mÄl Àr att ha en ordning baserad runt det bÀsta som livet har att erbjuda, istÀllet för det som vÀnstern vill, vilket Àr en exklusivt mÀnsklig ordning. Högern vÀrdesÀtter historia, seder, arv, tro, vÀrderingar, framtid, hierarki, social ordning, organisation, kultur, filosofi, ekologi och andra kvalitativa element. VÀnstern opererar pÄ det konkreta och greppbara, vilket Àr individen och de som den socialialiseras med som gör att den kÀnner sig viktigare Àn naturvÀrlden/gudarna.

Högern mellanmjölkas nĂ€r den vĂ€nsterdialektiskt snöar in sig pĂ„ separata fenomen — patriotism, jĂ€mlikhet, frihet, mĂ„ngfald — som mĂ„ vara viktiga i sig sjĂ€lva men inte Ă€r en hel plan för att uppnĂ„ högerns mĂ„l, och blir dĂ€rmed tagen i flanken. Alla dessa enskildheter Ă€r vĂ€nsterterrĂ€ng eftersom de Ă€r antaganden som triggar en egalitĂ€r synvinkel. Om du accepterar att vĂ„rt mĂ„l Ă€r frihet, kommer din nĂ€sta tanke vara att vi dĂ„ mĂ„ste avskaffa allt som stĂ„r i vĂ€gen för frihet, inkluderat arv och vĂ€rderingar. NĂ€sta tanke blir att kultur mĂ„ste dö, och vĂ€lstĂ„nd mĂ„ste omfördelas, sĂ„ att alla har ”frihet”. Högern misslyckas stĂ€ndigt pĂ„ denna front eftersom de blir trollade till att gĂ„ i vĂ€nsterns fotspĂ„r, bara för att inse att man blivit grundlurade 20 Ă„r senare.

Moderniteten började med Upplysningenℱ och har stadigt radat upp vinst efter vinst sedan dess. Det Ă€r framstegets religion: att göra mĂ€nskligheten och individen mer kraftfull Ă€ven nĂ€r det Ă€r en dĂ„lig idĂ©. Det kommer inte sluta förrĂ€n varje trĂ€d Ă€r nedhugget och konverterats till ett snabbmatshak.

Det enda sÀttet att undfly moderniteten Àr att vrida tillbaka korruptionen av vÄr filosofi genom upplysningen, vilket betyder att omyndigförklara idéer som jÀmlikhet, liberal demokrati och mÄngfald. Tills vi gör oss av med dessa idéer i sig sjÀlva kommer vi vara predestinerade att upprepa dem eftersom vÄrt fundamentala antagande kommer vara modernt.

VÀnstern Àr ett mentalt virus som producerar fanatiker. För den uttrÄkade och neurotiska personen utgör den revolutionÀra andan en ventil och mening samt ursÀkt för allt som gÄtt fel. Den Àr beroendeframkallade och skapar en patologi inom dessa mÀnniskor eftersom den fÄr dem att kÀnna behag en kort period, vilket krÀver stÀndiga upprepningar av samma beteende.

VÀnstern och konservativa önskar olika former av samhÀllen och Àr inkompatibla med varandra. VÀnstern Àr upptagen med jÀmlikhet; konservativa gillar ordning och kontext. Detta passar in i idén om konservation, att behÄlla vad som fungerar, istÀllet för att fokusera pÄ mÀnskliga begÀr.

MĂ€nniskor Ă€r ”onda” eftersom de Ă€r medvetna bara om sig sjĂ€lv. MĂ„nga vĂ€xer ur detta som en mognadsprocess men hĂ€lften gör inte det och blir i mĂ„ngkulturen lĂ„gintensiva sociopater som agerar utefter sina egna begĂ€r pĂ„ bekostad av alla andra och det naturligt goda.

Konservativa kÀnner till denna ondska inom mÀnskligheten vilket Àr varför de betonar kontext, realitet, ordning, hierarki, vÀrderingar, principer och syfte utöver vad mÀnniskor önskar vore sant eller vill bli accepterade för sin egen skull. Detta Àr varför konservatism Àr kompatibel med religion: det viktigaste Àr att undvika ondska genom att etablera en god ordning.

IstÀllet för att reagera mÄste konservativa proaktivt analysera vÀnstern och förstÄ dess psykologi, varefter vi inser att det enda försvaret Àr att inte retirera in i individualism, utan att reformera trupperna och kontra genom att poÀngtera att vÀnstern helt och hÄllet Àr illegitim, att dess praktiserande Àr sociopater och att dess slutresultat Àr bedrÀgeri och förstörelse.

Vi gĂ„r mot slutet av den mörka upplysningens era och tillbaka till realism — ett gudomligt meningsskapande istĂ€llet för socialiserad navelskĂ„dning.

Annonser

Om Keyser söze

Konservativ realist. GenomskÄdar politik via sjÀlslig och filosofisk analys av mÀnniskans natur och vÄr samtid.
Det hÀr inlÀgget postades i Ideologi och har mÀrkts med etiketterna . BokmÀrk permalÀnken.

En kommentar till DjupvÀnsterns konservativa marionetter

  1. pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

    Cogito, ergo sum, Du gudabenÄdade!
    Keysers betydelsebÀrande idéer representerar de moderna uppbyggelsetexter man lidit svÄr brist pÄ under de senaste decennierna, och den stÀrkande effekt de genererar kan inte nog prisas.
    Har markerat samtliga dessa eufoniska alster i akt och mening att successivt studera och vidarebefordra dem, till författarens Àra och följarnas filosofiska fromma.

    Hans nom de guerre vÀcker angenÀma funderingar och förmedlar ett attraktivt skimmer av mystik och ouppnÄelighet. Emellertid Àr denna pseudonym alldeles utmÀrkt som en rekommendabel barrikad mot sÄvÀl av den leda avundsjukan behÀftade antagonister som över hövan svÀrmiska tillskyndare.
    Begagnar mig för övrigt sjÀlv av detta vÀrn inom den digitala kommunikationen.
    Andreas Kristian 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka pÄ en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s