Om mänskliga rättigheter

human-rights-abuses-1

”Alla vill till himmelen men få vill ju dö
Man vill kamma in vinningen, men sår inga frön
Man vill ha sin bit av kakan & man vill äta den me’
Folk vill ta tillbaka, men vägrar att ge.”

Så lyder refrängen till en hipp-hoppdänga som en gång skrevs av en svensk rappare. Temat är otvetydigt stringent – den moderna människan är en bortskämd och självisk jättebebis som hela tiden kräver mer och mer, medan ”hen” nedprioriterar ansträngning och uppoffring för att tillfredsställa sitt behov. Sångraden ovan personifierar utmärkt det förljugna konceptet om ”mänskliga rättigheter”, som av den moderna människan högaktas som den heligaste av kor trots att den är – eller åtminstone kommer bli – orsaken till hennes deciviliseringsprocess.

Problemet är inte mänskliga rättigheter i sig, utan snarare vad som därunder skall innefattas. De flesta är nog överens om att konceptet som sådant existerar (det är viktigt att påpeka att dess samtida politiska manifestering är ett exklusivt västerländskt pliktbud). Begreppet går långt tillbaka i kristologisk världssyn och morallära, och dess post-moderna tillämpning kan sägas vara en perverterad tolkning av densamme. Problemet uppstår ur att en rättighet är något man får, något man har ”rätt till” bara genom sin blotta existens; något som senare resulterar i att människan börjar kräva ännu fler rättigheter. En stor del av ansvaret för denna beklagliga samhällsattityd kan spåras till framväxten av den moderna välfärdsstaten (”matriarkatet”) som genom att muta människan med godsaker, bl.a. i form av ”rättigheter”, lyckats växa sig till orimliga proportioner; som med sina mutor lyckats passivisera medborgaren och som alltid kan fortsätta växa i takt med människans ökade krav på ännu fler rättigheter.

Denna improduktiva samhällsattityd är allra tydligast i Väst där den genomsnittliga västerlänningens anti-reciprocessitativa relation till välfärdsstaten urartat i egocentrisk rättighetsfetischism som skapat en människa som bara vill ha utan att ge. På detta vis har konceptet ”mänskliga rättigheter” lyckats underminera det mer samhällsnyttiga konceptet ”mänskliga skyldigheter”. En rättighet lägger allt ansvar på någon annan medan en skyldighet lägger allt ansvar på den enskilda individen. Den nya generationen människor är väldigt ointresserade av det senare och är inte sena med att skrika efter det föregående. Millenniegenerationens västerlänning tycks dessutom få sina rättigheter kränkta var och varannan sekund och felet är, självklart, alltid någon annans och lösningen är, självklart, alltid mer rättigheter.

Den villfarna marxismen som i slutet av 1960-talet lyckades tränga sig in i – och förvanska universitetsfakulteterna har lyckats konstruera ett narrativ som är det utmärkta verktyget för att upprätthålla detta primitivt själviska rättighetsivrande; genom att övertala medborgaren att samhället han lever i är rasistiskt, sexistiskt, transfobiskt och allt där emellan, får man ”hen” att skrika efter ännu fler rättigheter som lösning på förtrycket. Iklädd offerkoftan läggs skulden för de individuella missödena på patriarkat, judenhet, vithetsnorm eller andra hittepå-konstruktioner. Det är vid denna punkt som godhetsnarcissismen övergår i patologi.

De mänskliga rättigheterna har tillåtits överskrida de mänskliga skyldigheterna och anledningen till att Västerlandet står i lågor är varken ”Patriarkatets”, ”Judenhetens” eller någon annan abstrakt krafts fel. Felet ligger i att medborgarens krav på ”rätt till njutning” låtits både överskrida och utrota kravet på att förtjäna och upprätthålla njutning. Rättigheter är inget man får, det är något man förtjänar och utan skyldigheter kan rättigheter varken uppkomma eller upprätthållas.

Annonser

Om Tyler Durden

Antropolog med libertariansk läggning som skådar rådande samhällsordning ur frihetligt perspektiv.
Det här inlägget postades i Filosofi. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s